هفت سنگ

اینجا خونه ی منه ، به خونه کوچیک من خوش اومدید .

هفت سنگ

اینجا خونه ی منه ، به خونه کوچیک من خوش اومدید .

آموزش زبان ترکی در 30 ثانیه


۱- هرگاه حرف ب ساکن قبل از ر بیاید جای آنها عوض می شود

 کبریت = کربیت 

 تبریز   =   تربیز

 

۲- حرف گ در اول کلمه ق و در سایر موقعیتها ج ادا میشود:

 گازوئیل   =  قازوئیل    

  تگرگ   =  تجرج

 

۳-هرگاه حرف ه در آخر کلمه به ی و در برخی انواع گویش به صدای او تبدیل میشود:

 گوجه فرنگی  =  قوجی فرنجی (یا همان گیرمیز بادمجان)   

 ماهی تابه     مایتابو

 

۴- صدای ق به صدای گ و حرف گ در اول کلمه با صدای ق ادا می شود. در برخی موارد ق حذف میشود:

 قند   =    گند             

گلابی =       قلابی

آقای رئیس   =  آی رئیس

 
۵- گاه حرف ی بعد از حرف با صدای کسره با صدای و تلفظ میشود:

 

مدیر    =    مدور

 

۶- بعد از حروفی که در کلمه با صدای کسره ادا میشوند یک ی اضافه میشود:

 مثال   =   میثال

ابتدا =    ایبتیدا

چراغ    چیراگ

 

۷- حرف ک هیچگاه با صدای ک ادا نشده و بسته به موقعیت حرف در کلمه، موقعیت کلمه در جمله و نوع وضع عصبی گوینده، محل تولد گوینده، وضع آب و هوا و ...  با صداهای(ش خ چ ق) ادا شده و گاهی اصلاً ادا نمی شود:

من به تک تک سوالات شما پاسخ خواهم داد  =   من بی تش تچ سوالات شما پاسخ خواهم داد.

 مرتیکه کثافت درست رانندگی کن      =  مرتیچه چثافت درست رانندجی قن  

سلام آقای دکتر  =              سلام آی دتر

زبان بیسیک   =       زبان   بیسیخ

چکار می کنی؟        =      چخار موقونو ؟

 

۸- معمولا افعال در حالت اول شخص به صورت دوم شخص بیان میشوند.

من با شما نبودم      =         من به شما نبودی

۹- ضمیر ملکی متصل دوم شخص به صورت سوم شخص بیان میشود:

حالت خوبه ؟       =      حالش خوبی

نظرات 22 + ارسال نظر
فیاض 1390/02/14 ساعت 16:42 http://ramzeshab.blogsky.com

دمت جرم . خیلی گشنج نوشتی .

سَن تُرکسَن ؟

امروز سپیدی را در طلوعت دیدم.

فهمیدم ، راز عشق را

حتی اگر در آنسوی غربت باشی.

صدایت غم و غصه را می شوید

همرنگ ترینم

دل من با نوای نایت آرام می گیرد

و صدایت بر وجودم آرام می نشیند

زیباترینم

سلام
حال شما
راستش را بخای من چند تا وب دارم
ولی این وب را امروز درست کردم
ادرس یکیش را می دم بری
www.seavash0091.blogfa.com
درسته داخل این وب تو اولین بازدید کننده بودی
راجع به مطالب فکر کنم مطلبای من تو وبت نیان بهترن اخه وب تو یک وب شاده ومهیج برای جوونای باحال دوست ندارم با حرفام جوش را خراب کنم
بزار هر کی اومد شاد بیاد شاد بره
ولی خودت بیا پیشم هم تو این وب وهم اون یکی
دوست دارم باهات حرف بزنم
احساس میکنم جنبشو داری
منتظرت هستم

ای با من و پنهان چو دل از دل سلامت می کنم
تو کعبه‌ای هر جا روم قصد مقامت می کنم
هر جا که هستی حاضری از دور در ما ناظری
شب خانه روشن می شود چون یاد نامت میکنم
گه همچو باز آشنا بر دست تو پر می زنم
گه چون کبوتر پرزنان آهنگ بامت می کنم
گر غایبی هر دم چرا آسیب بر دل می زنم
ور حاضری پس من چرا در سینه دامت می کنم
دوری به تن لیک از دلم اندر دل تو روزنیست
زان روزن دزدیده من چون مه پیامت می کنم
ای آفتاب از دور تو بر ما فرستی نور تو
ای جان هر مهجور تو جان را غلامت می کنم
من آینه دل را ز تو این جا صقالی می دهم
من گوش خود را دفتر لطف کلامت می کنم
در گوش تو در هوش تو و اندر دل پرجوش تو
این‌ها چه باشد تو منی وین وصف عامت میکنم
ای دل نه اندر ماجرا می گفت آن دلبر تو را
هر چند از تو کم شود از خود تمامت می کنم
ای چاره در من چاره گر حیران شو و نظاره گر
بنگر کز این جمله صور این دم کدامت می کنم
گه راست مانند الف گه کژ چو حرف مختلف
یک لحظه پخته می شوی یک لحظه خامت می کنم
گر سال‌ها ره می روی چون مهره‌ای در دست من
چیزی که رامش می کنی زان چیز رامت میکنم
ای شه حسام الدین حسن می گوی با جانان که من
جان را غلاف معرفت بهر حسامت می کنم

زینب : مرسی که برام این شعرو فرستادی خیلی دوستش دارم

من نظرامو هیچ وقت تلمبار نمیکنم
همیشه هم جواب دارم
راستی یک کم هم از عشق بنویس
تا ببینم چند مرده حلاجی

ممنون که بهم سر زدی
خوشحالم کردی
امیدوارم بتونم دوست خوبی برات باشم

شبنم :

توحید 1389/09/13 ساعت 18:11 http://the-way.blogsky.com

zeinab toohsan
خوب نوشتم.........صبر کن
neinisan neinamisan

زینب : اولا خیلی ممنون که املائ زینب رو مثل خودم نوشتی.
بله منم خودم ترکم ولی لب باز کنم به حرف زدن از خنده روده بر میشیُ بس که بلح نیستم گارداش.
نبودی . دلتنگت بودیم بابا

خیلی باحال بود
فقط یه آذری میتونه بفهمه حال آذری ها رو

زینب : باحالی از خودتونه . خوشحالم پسندیدی. و اینکه راست میگی.

مجتبی 1389/09/13 ساعت 12:55 http://loves20.blogsky.com

الان داری حس میکنی که خیلی با نمک جذابی این که همه از مصاحبت شما لذت میبرن اما تو کاملأ داری درست حس میکنی با نمک

زینب : مرسی . همیشه یه جا واسه تعجب و غافلگیری من میذاری.
همین متفاوتیت جالبه.

سلام عزیزم خواهش میکنم...قابلتو نداشت...

شبنم :

اشکان 1389/09/12 ساعت 15:39 http://bigboys.blogsky.com

خیلی باحال بود . البته من خودم ترکم بلد نیستم ترکی حرف بزنم

شبنم : الآن یاد گرفتی ؟
زینب : منم خودم ترکیم تعریفی نداره.

سلام شبنم خانوم.

این مطلب بسیار جالب بود. حس میکم یه مقدار ترکیم خوب شده

مرسی که سر زدی.
لطف کردی یاحق

زینب : سلام من شبنم نیستم. زینب ام. البته منو آجی نداریم.
خواهش میکنم .تقدیم به شما هفت سنگی گل.

سلام
ممنون که بهم یاد دادین
دیگه اگه رفتم مناطق آذری نشین راحت میتونم باهاشون صحبت کنم

زینب: خوب که به دردتون خورده

Unicorn 1389/09/11 ساعت 15:01 http://fire-fighter.blogsky.com

من اینو تازه دیدم!
ایول خیلی باهال بود کلی خندیدم...البته همه ی اینا رو فقط کافیه با سجی باشی تا به صورت عملی ببینی!!

زینب : با چی باشی ؟ نفهمیدم.
منم از خوشحالی شما کلی حال کردم

حمید 1389/09/11 ساعت 10:04 http://hamidshams.blogsky.com/

سلام
مرسی
یاد گرفتیم
واقعا دیگه با این اطلاعاتم می تونم ترکی صحبت کنم؟

زینب: خوشحالم

immortal 1389/09/10 ساعت 17:00 http://jangavaran.blogsky.com

به عنوان یه ترک میگم خیلی با حال بود دمت گرم؟!؟
کلی خندیدم!؟
ولی در کل همش واقعیته دیگه,یعنی کلا همش خاطرس از صحبت با امثال سجاد؟!

زینب : خواهش می کنم تقدیم به هفت سنگی ها

Mr.Erfan 1389/09/10 ساعت 15:22 http://Worldfun.blogsky.com

جالب بود
موفق باشید

زینب : تقدیم به هفت سنگی ها

SNIPeR 1389/09/10 ساعت 15:09 http://firetux.blogsky.com

زینب :

خیلی با مزه بود...ممنون که بهم سر زدی....

زینب :

مریم 1389/09/10 ساعت 13:18

دستت درد نکنه. زینب عالی بود . برای من که در تلاشم این زبان شیرینو یاد بگیرم بسیار سازنده بود .
گربانت

شبنم : یادگرفتنش خیلی سخته
زینب : خواهش میکنم عزیزم
گابل شمارو نداشت.
مرسی که سر زدی

مجتبی 1389/09/10 ساعت 09:47 http://loves20.blogsky.com

اگه میشه زبان انگلیسی رو هم اموزش بدید عربی هم بدک نیست

کی باید امتحان بدیم؟

چشم حتما در اولین فرصت به اوون زبان ها هم میرسیم
زمان امتحان نداریم
از الان همه هفت سنگی ها قبولن
با نمره ی A

آرمان 1389/09/10 ساعت 09:35 http://abdozdak.blogsky.com/

زینب خانم!
کلی ما را خندوندی! دستت درد نکنه. البته خواهشن آذریای عزیز جبهه نگیرن. اینا همش شوخیه

آقا آرمان عزیز
مرسی از نظرتون
دقیقا قصد من هم همین بود.خندودن هفت سنگی های عزیز
من خودم آذری هستم.
ولی این فقط یه شوخیه تمیزه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد