هفت سنگ

اینجا خونه ی منه ، به خونه کوچیک من خوش اومدید .

هفت سنگ

اینجا خونه ی منه ، به خونه کوچیک من خوش اومدید .

قهر


تا همه ی دوستام از میز کامپیوترشون عکس نگیرن از پست جدید خبری نیست



تشریف ببرید ادامه مطلب


جشن اسپندگان ( اسفندگان، سپندارمذگان ) یکی از جشن‌های ایرانی است که در روز ۲۹ بهمن برگزار می‌شود. البته ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه آورده‌است که ایرانیان باستان روز پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند. اگرچه منابع کهن از جمله ابوریحان این جشن را در روز پنجم اسفند ذکر کرده‌اند. ولی با توجه به تغییر ساختار تقویم ایرانی در زمان خیام که پس از ابوریحان می‌زیست، و سی و یک روزه شدن شش ماه نخست سال در گاهشماری ایرانی، تاریخ ذکر شده در منابع کهن را باید به‌روزرسانی کرد. امروز بعضی زرتشتیان آنرا در روز اسفند ( سپندارمذ - پنجمین روز ) از ماه اسفند ( سپندارمذ ) برابر با بیست و نهم بهمن در گاهشماری خورشیدی امروزین برگزار می‌کنند. اما موبد کورش نیکنام برگزاری جشن‌ها با استفاده از گاهشماری‌های سنتی با ماه‌های ۳۰ روزه را بی‌توجهی به دانش نجوم و دستاوردهای خیام و موجب ناهماهنگی در جشن‌ها دانسته و لزوم توجه به گاهشماری ملی و رسمی با ماه‌های ۳۱ روزه را یادآور شده‌است.

بسیاری از پژوهشگران ایران شناس از جمله ابراهیم پورداود ، جلیل دوستخواه ، رضا مرادی غیاث آبادی ، جلال خالقی مطلق و پرویز رجبی زمان درست این جشن را پنجم اسفند می‌دانند و ابداعات جدید در انتقال آن به ۲۹ بهمن را نادرست می‌انگارند. ( بنگرید به فهرست منابع و پیوند به بیرون در این مقاله )

ابراهیم پورداود در سال ۱۳۴۱ خورشیدی، روز پنجم اسفند و جشن اسفندگان را به عنوان «روز پرستار» پیشنهاد داد که پذیرفته شد و در تقویم رسمی نیز ثبت گردید. ایشان خود در این باره نوشته‌اند: « در میان جشن‌های بزرگ ایران باستان، سپندارمذگان جشنی است در پنجمین روز از اسفندماه. همین روز شایسته و برازنده‌است که جشن پرستاران میهن ما باشد.

نظرات 19 + ارسال نظر

ااااا
نونوچه؟!
خالشی واقنی؟؟؟
چه باحال شد همه اینجان که

آقا من قاطی کردم!

سلام

خوش اومدی

عزیزم من خاله ی نونوچه ام

نونوچه 1390/12/09 ساعت 19:23 http://nonoche.blogsky.com

خالهههههههههههه نتیجه بازی چند چند شد؟

فعلا هیچی همکاری کمه

ستوده 1390/12/09 ساعت 08:32

شبنمی سلام .
میگم من را از این مسابقه حذف کن چون من تو این چیزها تنبلم واصلا نمیتونم عکس واز این چیزها بگیرم .
بچه هام نمیذارن یک عکس از خودم بگیرم چه برسه به میزم

خانم معلم و عمه خانم قضیه رو بزرگش کردن

بچه شیر 1390/12/08 ساعت 18:53

به ما هم شر بزنید عقده ای از دنیا نرم
میخوام چند تا رفیقای نتی(پسر) رو بدزدم افل میرم سراغ کرگدن عاشق ببینم افتخار میده بیاد پیشم

میخوای دوستای منو بدزدی ؟

ژینوس 1390/12/08 ساعت 18:18 http://zhinoos.blogsky.com

هر وقت یکی اومد اتاقمو مرتب کرد، عکسشو میذارم! (که البته کسی نمیاد)

مزش به همینه که دست نزنی عکس بگیری

منتظر عکست هستم

ببین شبنم من یه پیشنهادی دارم
اسم بازی رو عوض کن به چه کسی بدترین میز را دارد یا چه کثیقی بی نظم تر است
آخه میخوام افل شم
-------------
خصوصی: فونت اینجا مشکل داره
یه جوریه
-------------

خوبه میزت که

----------------------

جواب خصوصی : فونتش مشکل نداره
فونتو عوض کردم
بزرگش کردم

----------------------

بچه شیر 1390/12/08 ساعت 14:50 http://anahno.blogsky.com

e
eeeeeee
عکسه منو گذاشتی!!
میسی
هنوزم قهری که
اینم عکس کامپولوتر من بدون یه ذره جابجایی دقیقا همونی که هست گرفتم
http://s1.picofile.com/file/7314642040/Image_329_.jpg

آره دیگه گذاشتمش

هنوزم قهرم بهله و قهر هم میمونم چون هنوز اونایی که میخوام عکسشونو نفرستادن برام

باشو 1390/12/08 ساعت 14:19

سلام .خوبی؟ انشالله خوش میگذره دیگه افتادی به جونمون عکس عکس چندباربگم من دوربین دیجیتالی ن-د-ا-ر-ممممممممممممممممم.مفهومه؟اهل خونه هم تامیشنون عکس بامن گاردمیگیرن(اخه نه که مهپاره اممممممممممممم.میترسن)

سلام عمه جان

مگه حتما باید دوربین دیجیتال باشه ؟

با موبایل هم بگیرید حله

بعدش هم گارد برا چی میگیرن ؟ مگه من عکس خودتونو خواستم ؟ عکس میز کامپیوتره

Salam Khobi Shoma Mamnon Ke Be Weblogam Sar Zadi Va Mamnon Az Nazare Zibaton

سلام

خواهش میشه

farhad 1390/12/07 ساعت 22:43 http://farhad3.blogsky.com

سلاااااااام
وای چه وب زیبایی خیلی قشنگه

لطف دارید . وبلاگ شما هم زیباست

منو که میشناسی
اهل عکس فرستادن نیستم
چرا همه مسابقاتت عکسیه
نونوچه راست میگه دیگه
مسابقه ماست خوری از همه بهتره
ماست میخوریم از کاسه هاش عکس میگیریم
هر کی بیشتر خورد برنده
فک کنم بین من و نونوچه رقابت سختی بشه

تا کرگدنی عکس نفرسته این وبلاگ آپدیت نمیشه

بچه شیر 1390/12/07 ساعت 10:28 http://anahno.blogsky.com


چرا لینکم نکردی؟!!

عه !!!!!!!!!!!

نونوچه 1390/12/07 ساعت 09:55 http://nonoche.blogsky.com

آخجووووووووووووووووون...
جانمی جان خالههههههههههههه باهام آشتیده!!!

خاله دفعه بعد نگی عکس خودتون رو بفرستیدا یه بازیه باحال بذا ... عین ماست خوردی!!!

شکمووووووووووووووووووووووووووووووووووووو

درک میکنم سخته حساب کردنش .... بیخیال.....
فرقی نمیکنه چه روزه خاصی باشه مهم اینه که همیشه عشـــــــــق باشه
.
.
.
اه اه انقد بدم میاد از این جمله ها
الان از خودم بدم اومد

دیوونه

مبارک باشه این روز
یعنی به تعبیری این روز هم روز عشقه؟

والا اینجور میگن

باید بیشتر تحقیق کرد

باید بفهمیم کدوم رو روز عشق بدونیم

من که میگم جور در نمیاد 25ام باشه

چون 31 روز شده یعنی 6 روز اضافه شده
اما اینا 6 روز کشیدنش عقب

نمیدونم شاید من اشتباه برداشت کردم

نونوچه 1390/12/06 ساعت 10:16 http://nonoche.blogsky.com

خالهههههههههههههههه!!! هر کاری کردم پرده رو بکشم کنار تا عکس تار نیوفته نشد!!! عکس رو می فرستم الان ...
خالهههههههههههههههههه کامی ما پشت نوره!!! عکسا داغونه!!! حالا تو هی برو قهر

خاله جون من زبون نفهم شدم
من عکس میخوام
حالا هرجور که هست

immortal 1390/12/05 ساعت 18:11 http://jangavaran.blogsky.com

ای بابا اسگل کردن ملتو؟!
همون 25 ام خوبه اصلا!

چی بگم والا

نونوچه 1390/12/05 ساعت 17:54 http://nonoche.blogsky.com

خالههههههههههه اینا چین؟؟

بخون میفهمی خاله

نونوچه 1390/12/05 ساعت 17:51 http://nonoche.blogsky.com

اول بگمممممممممم افل ... بعدش برم ادامه مطلب!!!

من اصلا باهات حرفی ندارم خاله

باهات قهرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد