پس با توجه به این سه فاکتور، شما 3 فروش مستقیم داشته اید که از مجموع آنها 228,000
ریال پورسانت دریافت می کنید. حال نمودار شما اینگونه می شود:
حالا فرض کنید پسر عموی شما (شایان) ابراز تمایل می کند تا مثل شما به عنوان بازاریاب
فعالیت کند.
شایان با ارائه کد ملی شما به عنوان کد معرف، در نمودار
جایگاهی شرکت، در سطح اول زیرمجموعه شما و سطح دوم زیرمجموعه فرهاد قرار می گیرد.
شایان محصول را به دوستان و آشنایان خود معرفی می کند. از بین آنها در مرحله اول خاله
شایان محصولات مورد نیاز خود را به قیمت 1,200,000 ریال از شایان خریداری می کند. (شایان
می تواند هنگام ثبت سفارش ، مشخصات خاله خود را در باکس مربوط به تحویل گیرنده بنویسد
تا کالاها مستقیماً بدست خاله او برسد)
با ثبت سفارش شایان در سیستم شرکت، این فاکتور یک فروش مستقیم با
8% پورسانت برای شایان محسوب می شود و همچنین یک فروش غیر مستقیم برای شما در سطح اول
زیر مجموعه تان به حساب می آید. پورسانت این فاکتور برای شما و شایان به
این شکل محاسبه می شود:
پس شما علاوه براین که در مرحلۀ قبل 288,000 ریال از فروش مستقیم خود پورسانت دریافت
کردید مبلغ 24,000 ریال هم از فروش غیر مستقیم خود پورسانت دریافت می کنید.
حالا فرض کنیم افراد زیر مجموعه شما هر کدام یک فروش مستقیم داشته باشند و یک نفر هم
به زیر مجموعه خود اضافه کنند. زیر مجموعه ها و محاسبۀ پورسانت شما در این نمودار تا
9 سطح زیرین شما به این شکل می شود:
تذکر 1: همۀ افراد در این نمودار، با توجه به جایگاه
خود و افراد زیر مجموعه شان، از فروش زیر مجموعه ها تا 9 سطح زیر خود پورسانت دریافت
می کنند که برای راحتی کار در این مثال نشان داده نشده است و فقط پورسانت دریافتی شخص
شما مورد بررسی قرار گرفته است.
تذکر 2: با توجه به اینکه حسن در سطح دهم زیرمجموعه
فرهاد قرار گرفته است، از فروش حسن هیچ پورسانتی به فرهاد تعلق نمی گیرد.
تذکر 3: تعداد زیر مجموعه هایی که شما می توانید
از فروش آنها پورسانت بگیرید محدود است به 9 سطح زیرین شما؛ اما شما در اضافه کردن
افراد به سطح اول خود هیچ محدودیتی ندارید. به عبارت دیگر افزایش زیر مجموعه های شما
در جهت افقی محدودیتی ندارد.